Virtuální realita: Horizonty humanity
Virtuální realita: Horizonty humanity
lfs24-sekce-1920x840-vr-2024
Virtuální realita: Horizonty humanity

Průměrný věk člověka na Zemi se v dnešní době pohybuje mezi 69–74 lety. Kolik času ale zbývá lidstvu jako celku? Hypotézy předních vědeckých institucí se různí od 7 milionů po 1,3 miliardy let. Někteří tvrdí, že lidstvo dosáhlo poloviny svého času na Zemi. V dnešní době, kdy planeta zažívá klimatickou krizi, se pak mnozí domnívají, že ač zde lidstvo má být třeba ještě poměrně dlouho, náš svět se změní k nepoznání o poznání dříve. Do 75 let má být na planetě o čtvrtinu méně veškeré fauny, stejně tak rostlinný svět má pomalu mizet a mnohé druhy čeká vymření.

Velké civilizační změny reflektuje kinematografie od svých počátků. A stejně tak tomu je v tvorbě současných XR umělců. Virtualita se tak stává prostorem, ve kterém se tato témata mohou nahlížet s novou intenzitou. Jedním z častých námětů, který ve svých VR světech tvůrci zachycují, je vývoj Antropocénu ať už se jedná o vliv současných geopolitických krizí na jednotlivce (Fresh Memories: The Look, On the Morning You Wake (to the End of the World)), nebo samotných radikálních proměn krajiny (21-22 China a 21-22 USA, The Shape of Us). Mnozí tvůrci pak překračují horizont humanity a nahlížejí do blízké budoucnosti. Budou stroje a AI cítit emoce (My Name Is 090)? Jak budou vypadat nové světy, které stvoříme (Utility Room)? A dokáže se planeta očistit od našich zásahů (Let Nature Heal)?

Někteří tvůrci se pak otázek budoucnosti humanity dotýkají se snovou až transcendentální jemností – ve svých imagimacích nás berou do podsvětí moderní civilizace (Simple Songs About Death), do pralesů mezidruhové křehkosti (Origen) nebo do proudících poryvů každodennosti (Flow). Co tu z těchto světů a vizí za miliony let zůstane?

Dramaturgie:

Ondřej Moravec, dramaturg sekce virtuální reality na Filmovce, ale přelítává v průběhu roku i na pozici VR tvůrce. Vedle virtuální reality se věnuje i psaní klasických scénařů pro „placaté“ filmy, které nemají „placatý“ obsah.

Programové sekce