Filmy Tima Burtona lze charakterizovat jedním nádherným paradoxem: jsou až svorně originální. Jsou okázale gotické i něžně fantaskní, jsou zábavné a zároveň děsivé, nesou v sobě bezpočet vlivů, a přesto mají nezaměnitelný styl. Nikdo by je nenatočil tak jako on.
Kterých osm snímků bychom měli z tak svérázného repertoáru vybrat? Jak lze z jeho bujné a temné zahrady vytvarovat co nejvýstižnější topiary?
Pozorně se dívejte. Teprve při bližším pohledu se totiž začnou vyjevovat různé vzorce, přístupy, měřítka, témata, rozpočty a žánry (od muzikálů až po Marťany). Všechny jeho filmy jsou více či méně autobiografické. Pojďte objevovat Burtonovy podstyly a rozličné podoby burtonovštiny – v animáku (Frankenweenie), černé komedii (Beetlejuice), pohádce (Střihoruký Edward), trháku (Batman se vrací), srdcovce (Ed Wood), hororu (Ospalá díra), velkolepé podívané (Sweeney Todd) či analýze postavy (Velké oči). A mějte přitom na paměti, že všechna tato označení mohou být volně zaměnitelná.
Foto z filmu Ospalá díra (Tim Burton, USA, Německo, Velká Británie 1999)
Dramaturg sekce Ikona: Tim Burton:
Ian Nathan
Oceňovaný autor, moderátor a filmař Ian Nathan napsal více než dvacet knižních filmových bestsellerů včetně knih Alien Vault (Vetřelčí hrobka), Ridley Scott: A Retrospective (Ridley Scott: Retrospektiva) nebo Tim Burton: The Iconic Filmmaker and his work (Tim Burton: Ikonický filmař a jeho dílo). Je také režisérem snímku Vetřelci: Rozšíření (Aliens Expanded), ultimátního dokumentu o jednom dokonalém filmovém pokračování, moderátorem série Classic Movies (Klasické filmy) na televizní stanici Sky Arts a bývalým redaktorem Empire, jednoho z největších světových filmových časopisů.
Filmy Tima Burtona lze charakterizovat jedním nádherným paradoxem: jsou až svorně originální. Jsou okázale gotické i něžně fantaskní, jsou zábavné a zároveň děsivé, nesou v sobě bezpočet vlivů, a přesto mají nezaměnitelný styl. Nikdo by je nenatočil tak jako on.
Kterých osm snímků bychom měli z tak svérázného repertoáru vybrat? Jak lze z jeho bujné a temné zahrady vytvarovat co nejvýstižnější topiary?
Pozorně se dívejte. Teprve při bližším pohledu se totiž začnou vyjevovat různé vzorce, přístupy, měřítka, témata, rozpočty a žánry (od muzikálů až po Marťany). Všechny jeho filmy jsou více či méně autobiografické. Pojďte objevovat Burtonovy podstyly a rozličné podoby burtonovštiny – v animáku (Frankenweenie), černé komedii (Beetlejuice), pohádce (Střihoruký Edward), trháku (Batman se vrací), srdcovce (Ed Wood), hororu (Ospalá díra), velkolepé podívané (Sweeney Todd) či analýze postavy (Velké oči). A mějte přitom na paměti, že všechna tato označení mohou být volně zaměnitelná.
Foto z filmu Ospalá díra (Tim Burton, USA, Německo, Velká Británie 1999)
Dramaturg sekce Ikona: Tim Burton:
Ian Nathan
Oceňovaný autor, moderátor a filmař Ian Nathan napsal více než dvacet knižních filmových bestsellerů včetně knih Alien Vault (Vetřelčí hrobka), Ridley Scott: A Retrospective (Ridley Scott: Retrospektiva) nebo Tim Burton: The Iconic Filmmaker and his work (Tim Burton: Ikonický filmař a jeho dílo). Je také režisérem snímku Vetřelci: Rozšíření (Aliens Expanded), ultimátního dokumentu o jednom dokonalém filmovém pokračování, moderátorem série Classic Movies (Klasické filmy) na televizní stanici Sky Arts a bývalým redaktorem Empire, jednoho z největších světových filmových časopisů.
Design & web: David Huspenina