Horké zboží z prostoru někdejšího socialistického bloku najdete už po osmé v sekci Východní přísliby. Čtrnáct pozoruhodných titulů letos představí oblíbené destinace (Polsko, Rumunsko) i teritoria poměrně málo probádaná. Novinky z Litvy, Ázerbájdžánu, Jakutska nebo Severní Makedonie přináší příběhy mužů, čelících zapeklitým morálním a životním dilematům. Jejich existenciální tápání sledujeme jak v rozverně komediálním tónu, tak v ostře thrillerovém ražení. Pronikneme do raných devadesátek v Pobaltí (Kroniky) i do nelítostného prostoru současného Ruska (Skončí léto). Za velkými ženskými příběhy zavítáme do Polska a Gruzie. Jejich hrdinky prochází deziluzí ze současného mocenského nastavení světa (Ztráta rovnováhy), ale zároveň dokáží naprosto propadnout svému společensky důležitému poslání, ať už spočívá v záchraně Bělověžského pralesa (Simona Kossak) nebo v pomoci s nelegálními potraty (Duben). Mezi řadou podnětných debutů najdete jak magickorealistické Velikonoční pondělí, rozkrývající hluboká traumata z dospívání, tak diváckou srdcovku o dvojici mladých lidí, jejichž emancipaci napomáhá traktor s boomboxem (DJ Ahmed). Bohaté spektrum objevných autorů a autorek dokreslují ostřílení mistři Sergej Loznica a Radu Jude. Jejich nedávné premiéry z Berlína nebo z Cannes kladou znepokojující otázky o naší schopnosti empatie (Kontinental 25) a možnosti či chuti čelit zlu nelítostně totalitního režimu (Dva žalobci).
Kamila Dolotina, dramaturgyně s mimořádně vyvinutou vášní pro východoevropskou kinematografii, kterou ráda šíří dál. Velká fanynka dobrých filmů (a vín;-) odkudkoli a zavilá nepřítelkyně těch špatných.
Petr Vlček, filmový historik, s Letní filmovou školou spolupracuje od roku 2007 a jako dramaturg od roku 2011, věnuje se především polské hrané filmové tvorbě. Aktuálně působí jako ředitel Českého centra ve Varšavě.
Design & web: David Huspenina