Retrospektivu Liny Wertmüllerové otevřela černá groteska o holocaustu

28. 7. 2025

Ohlédnutí za dílem slavné italské režisérky Liny Wertmüllerové v neděli na Filmovce zahájil snímek, díky němuž se v roce 1977 stala první ženou nominovanou na Oscara za nejlepší režii. Černá groteska o holocaustu Pasqualino Sedmikráska vypráví příběh muže, který se snaží během druhé světové války přežít.

„Tenhle film je nejen milníkem pro genderovou reprezentaci v kinematografii, ale je také velice politický a zneklidňující. Vznikl v sedmdesátých letech, kdy se italští filmaři začínali vyrovnávat s tématy, jako je trauma fašismu, s holocaustem a s druhou světovou válkou, a to nejrůznějšími, zajímavými způsoby,“ řekl filmový historik a dramaturg sekce Známá neznámá: Lina Wertmüllerová Damiano Garofalo, který do Uherského Hradiště přijel z Říma.

Hlavním hrdinou je Pasqualino Frafusa, kterému se díky jeho sedmi sestrám přezdívá Sedmikráska. Protagonista není hrdinou ani antihrdinou, má rád ženy a zoufale touží přežít. Ztvárnil ho Giancarlo Giannini. Za svou roli si rovněž vysloužil nominaci na Oscara.

Ve filmu se prolínají dvě dějové linie, které postupně odhalují osud hlavní postavy. První z nich sleduje jeho život ještě před vypuknutím války, druhá se odehrává již během válečných let. Obě roviny se postupně doplňují a skládají dohromady komplexní portrét člověka zmítaného historickými událostmi i vlastními rozhodnutími. Pasqualino nakonec končí v koncentračním táboře, kde má poměr s jeho velitelkou, ke které předstírá lásku. Je nucen zabíjet vlastní přátele.

„Sexualizace holocaustu se objevuje v tomhle filmu, ale i ve filmu který vyšel o rok dříve. Je to film Noční vrátný… V obou se totiž řeší témata, jako je moc, lidský úpadek, a v obou je holocaust podáván trošku erotizovanou estetikou, ale nemá publikum nějak vzrušit, naopak má ho zneklidnit,“ dodal Garofalo. Dalšími snímky v sekci věnované italské režisérce jsou Baziliškové, Film o lásce a anarchii a Hříčky osudu uprostřed modrého srpnového moře.

Wertmüllerová se narodila v roce 1928 v Římě. Proslavila se výrazným stylem kombinujícím politickou satiru, grotesku a vášnivou teatralitu. Začínala v divadle a jako asistentka Federica Felliniho, mezinárodní úspěch a vrchol své tvorby zaznamenala v 70. letech. Ve svých dílech se věnovala sociálním a genderovým tématům, často s ironickým nadhledem. V roce 2019 obdržela čestného Oscara za celoživotní dílo. Zemřela o dva roky později ve stejném městě, kde přišla na svět.

Jan Novotný, ČTK
Foto: Tadeáš Kamínek

Retrospektivu Liny Wertmüllerové otevřela černá groteska o holocaustu

28. 7. 2025

Ohlédnutí za dílem slavné italské režisérky Liny Wertmüllerové v neděli na Filmovce zahájil snímek, díky němuž se v roce 1977 stala první ženou nominovanou na Oscara za nejlepší režii. Černá groteska o holocaustu Pasqualino Sedmikráska vypráví příběh muže, který se snaží během druhé světové války přežít.

„Tenhle film je nejen milníkem pro genderovou reprezentaci v kinematografii, ale je také velice politický a zneklidňující. Vznikl v sedmdesátých letech, kdy se italští filmaři začínali vyrovnávat s tématy, jako je trauma fašismu, s holocaustem a s druhou světovou válkou, a to nejrůznějšími, zajímavými způsoby,“ řekl filmový historik a dramaturg sekce Známá neznámá: Lina Wertmüllerová Damiano Garofalo, který do Uherského Hradiště přijel z Říma.

Hlavním hrdinou je Pasqualino Frafusa, kterému se díky jeho sedmi sestrám přezdívá Sedmikráska. Protagonista není hrdinou ani antihrdinou, má rád ženy a zoufale touží přežít. Ztvárnil ho Giancarlo Giannini. Za svou roli si rovněž vysloužil nominaci na Oscara.

Ve filmu se prolínají dvě dějové linie, které postupně odhalují osud hlavní postavy. První z nich sleduje jeho život ještě před vypuknutím války, druhá se odehrává již během válečných let. Obě roviny se postupně doplňují a skládají dohromady komplexní portrét člověka zmítaného historickými událostmi i vlastními rozhodnutími. Pasqualino nakonec končí v koncentračním táboře, kde má poměr s jeho velitelkou, ke které předstírá lásku. Je nucen zabíjet vlastní přátele.

„Sexualizace holocaustu se objevuje v tomhle filmu, ale i ve filmu který vyšel o rok dříve. Je to film Noční vrátný… V obou se totiž řeší témata, jako je moc, lidský úpadek, a v obou je holocaust podáván trošku erotizovanou estetikou, ale nemá publikum nějak vzrušit, naopak má ho zneklidnit,“ dodal Garofalo. Dalšími snímky v sekci věnované italské režisérce jsou Baziliškové, Film o lásce a anarchii a Hříčky osudu uprostřed modrého srpnového moře.

Wertmüllerová se narodila v roce 1928 v Římě. Proslavila se výrazným stylem kombinujícím politickou satiru, grotesku a vášnivou teatralitu. Začínala v divadle a jako asistentka Federica Felliniho, mezinárodní úspěch a vrchol své tvorby zaznamenala v 70. letech. Ve svých dílech se věnovala sociálním a genderovým tématům, často s ironickým nadhledem. V roce 2019 obdržela čestného Oscara za celoživotní dílo. Zemřela o dva roky později ve stejném městě, kde přišla na svět.

Jan Novotný, ČTK
Foto: Tadeáš Kamínek