Industry program filmové a audiovizuální výchovy na LFŠ 2024
(27–30. 7. 2024)
Letní filmová škola a Národní filmové muzeum NaFilM spolu od roku 2018 pořádají mezinárodní Industry program filmové a audiovizuální výchovy. Pro zájemce o nové edukační trendy bude i letos připravený nabitý program tvořený především praktickými workshopy, během kterých si mohou představené postupy názorně vyzkoušet.
Od soboty 27. července do úterý 30. července se v rámci otevřeného programu festivalu setkají čeští i zahraniční hosté z řad učitelů, lektorů filmových dílen či kroužků, kinařů nebo edukátorů galerií a muzeí.
Inspirativní a kreativní přístupy k aktivnějšímu poznávání světa filmu a jeho historie, představí pozvaní zahraniční hosté. Simone Moraldi z milánské Cinetecy zájemce seznámí s možnostmi zavítat do pionýrských dob kinematografie prostřednictvím herních a virtuálních zážitků, americká vizuální umělkyně Lydia Greer naopak umožní exkurzi do prapočátků filmu v podobě multimediální performance využívající digitální i analogové projekce. Další vynalézavý způsob, který využívá hudební vkus současné generace k navázání kontaktu s filmovou historií, bude sdílet Pia Brechtle z amsterdamského filmového muzea EYE, jež se zaměří i na možnosti reflektovat filmový zážitek skrze kreativní aktivity. Tyto i další zahraniční hosty doplní také zástupci českých vzdělávacích institucí jako CinED, My Street Films nebo Asociace F/AV.
Účast na všech programech je bezplatná a otevřená také návštěvníkům festivalu, kteří mohou nevšední formy filmových dílen otestovat společně s lektory a pozvanými hosty, a díky tomu sledovat okamžitý účinek na různé cílové skupiny.
Letní filmová škola a Národní filmové muzeum NaFilM spolu od roku 2018 pořádají mezinárodní Industry program filmové a audiovizuální výchovy. Pro zájemce o nové edukační trendy bude i letos připravený nabitý program tvořený především praktickými workshopy, během kterých si mohou představené postupy názorně vyzkoušet.
Od soboty 27. července do úterý 30. července se v rámci otevřeného programu festivalu setkají čeští i zahraniční hosté z řad učitelů, lektorů filmových dílen či kroužků, kinařů nebo edukátorů galerií a muzeí.
Inspirativní a kreativní přístupy k aktivnějšímu poznávání světa filmu a jeho historie, představí pozvaní zahraniční hosté. Simone Moraldi z milánské Cinetecy zájemce seznámí s možnostmi zavítat do pionýrských dob kinematografie prostřednictvím herních a virtuálních zážitků, americká vizuální umělkyně Lydia Greer naopak umožní exkurzi do prapočátků filmu v podobě multimediální performance využívající digitální i analogové projekce. Další vynalézavý způsob, který využívá hudební vkus současné generace k navázání kontaktu s filmovou historií, bude sdílet Pia Brechtle z amsterdamského filmového muzea EYE, jež se zaměří i na možnosti reflektovat filmový zážitek skrze kreativní aktivity. Tyto i další zahraniční hosty doplní také zástupci českých vzdělávacích institucí jako CinED, My Street Films nebo Asociace F/AV.
Účast na všech programech je bezplatná a otevřená také návštěvníkům festivalu, kteří mohou nevšední formy filmových dílen otestovat společně s lektory a pozvanými hosty, a díky tomu sledovat okamžitý účinek na různé cílové skupiny.
Program
Hosté
Martin Černý
Martin Černý působí od roku 2022 ve vedení Národního filmového muzea NaFilM. Aktivně se podílí na provozu muzea, v roli kurátora na vzniku nových částí expozice a zodpovídá za mezinárodní projekty zaměřené na implementaci nových technologií do expozice muzea (rozšířená realita, herní principy). Jako koordinátor se dramaturgicky podílí na aktivitách platformy pro muzejní inovaci a edukaci museUM JINAK, jejíž vznik v roce 2022 iniciovalo muzeum NaFilM. V oblasti filmu působí již od roku 2014, kdy pracoval jako koordinátor pro krátké a dokumentární filmy v Czech Film Center a od roku 2019 byl zodpovědný za PR a propagaci streamovací platformy DAFilms. Vystudoval obor Filmová studia na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze.

Martin Černý
Martin Černý působí od roku 2022 ve vedení Národního filmového muzea NaFilM. Aktivně se podílí na provozu muzea, v roli kurátora na vzniku nových částí expozice a zodpovídá za mezinárodní projekty zaměřené na implementaci nových technologií do expozice muzea (rozšířená realita, herní principy). Jako koordinátor se dramaturgicky podílí na aktivitách platformy pro muzejní inovaci a edukaci museUM JINAK, jejíž vznik v roce 2022 iniciovalo muzeum NaFilM. V oblasti filmu působí již od roku 2014, kdy pracoval jako koordinátor pro krátké a dokumentární filmy v Czech Film Center a od roku 2019 byl zodpovědný za PR a propagaci streamovací platformy DAFilms. Vystudoval obor Filmová studia na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze.

Veronika Golianová
Veronika je spoluzakladatelkou Impact Games – výzkumně‑vývojového centra, které přináší vzdělávání do her a hru do škol. Jako vedoucí projektů a partnerství stojí za platformou Gamifactory, která poskytuje učitelům přístup k výběru her, metodikám a praktické podpoře při začleňování sociálně‑edukačních her do výuky. Pod jejich vedením vznikly hry jako Aaron’s Dilemma, Cells in Action nebo follow me, které pomáhají rozvíjet kritické myšlení, mediální gramotnost i globální občanství. Veronika prosazuje inkluzivní, participativní a výzkumně podložený přístup k herní pedagogice a podílí se na projektech, které propojují digitální vzdělávací nástroje s potřebami učitelů a reálnou praxí ve školách.

Pia Bechtle
Pia Bechtle je členkou edukačního oddělení v Eye Filmmuseum v Amsterdamu, kde vytváří programy pro školy, festivaly a muzea po celém světě. Absolvovala magisterské studium na University of Amsterdam a předtím získala bakalářský titul na Humboldtově Univerzitě v Berlíně. Spolupracovala s muzeem pro děti MACHmit!, festivalem KUKI a Nadací Jimmyho Nelsona. Pia je lektorkou filmového vzdělávání a mimojiné se věnuje vývoji programů pro studenty se speciálními potřebami (např. program "Světlo, kamera,...emoce!" na posílené sociálně-emocionálních dovedností pomocí filmu).

Natálie Hadwigerová
Natálie Hadwigerová působí jako projektová koordinátorka ve vzdělávacím programu Jeden svět na školách organizace Člověk v tísni, kde se již pět let věnuje tvorbě výukových materiálů a vzdělávacích akcí, využívaných na stovkách českých škol. V oblasti vzdělávání se pohybuje více než osm let, přičemž se dlouhodobě zaměřuje na moderní československé dějiny. Vystudovala magisterský obor Humanitní vědy na Anglo-americké univerzitě v Praze. Mezi její nejvýraznější projekty patří spolupráce na vývoji edukativní počítačové hry Velvet 89, která přibližuje studentům sametovou revoluci a byla spuštěna již více než 45 000krát na různých platformách.

Lydia Greer
Lydia Greer je mezioborová vizuální umělkyně, filmařka, animátorka a umělecká ředitelka kolektivu Facing West Shadows, a Lumia, který pracuje se stínem a hybridizací uměleckých forem za účelem vytvoření magických aktů vzpoury jakožto experimentálního umění v atmosféře zlaté horečky v sanfranciské oblasti Bay Area. S přesahy do filmu, animace, divadla, opery, loutkohry a sochařských instalací a s pomocí starých i nových technologií a uměleckých forem vytváří Facing West Shadows nečekané divácké zážitky.

Johana Ješátková
Johana Ješátková působí od roku 2019 v organizaci Fakescape jako lektorka workshopů zaměřených na mediální gramotnost, kyberbezpečnost a kritické myšlení pro žáky základních a středních škol, seniory i širokou veřejnost. Podílí se také na vedení spolku a v současnosti je provozní ředitelkou Fakescape. Vystudovala politologii a právo na Masarykově univerzitě. Dlouhodobě se věnuje vzdělávání v oblasti mediální a informační výchovy a je spoluautorkou vzdělávací knížky Záhada ztracených médií určené pro děti od 6 let.

Stefanie Plappertová
Stefanie Plappertová vystudovala divadelní, filmová a mediální studia na Frankfurtské univerzitě. V současnosti je kurátorkou v německém Filmovém Institutu a muzeu (Deutsches Filminstitut / Deutsches Filmmuseum). Mezi výstavy, které od roku 2012 vytvořila, patří například „Film NOIR!“ (2012), „Conscious Hallucinations. Filmic Surrealism“ (2014) a „RED in Film“ (2017). Spoupracuje také s muzeem výtvarného umění Staedelmuseum ve Frankfurtu (Dark Romanticism, 2012) a německou Národní knihovnou (www.kuenste-im-exil.de, 2013). Ve svých výstavních projektech se zabývá především možnostmi vystavování filmu jako média a hledáním způsobů, jak do výstavního prostoru zapojit nové technologie.

Jan Kroutil
Jan Kroutil je učitel výtvarné výchovy a lektor vzdělávacího projektu Aeroškola, kde se zaměřuje na práci s dětmi, dospělými, seniory a školami v oblasti filmové a audiovizuální výchovy. Honza byl v Aeroškole iniciátorem založení kroužků Tvorba videoher a Animovaný videoklip, které dnes vede jako zkušený lektor. Působí také jako lektor letního animačního tábora Aertěk a příměstských filmových táborů.

Nicky Maas
Nicky Maas absolvovala jako filmařka na Utrecht School of the Arts v roce 2011. Od té doby tvoří a režíruje především dokumentární filmy pro nizozemskou veřejnoprávní televizi, které představila na mnoha mezinárodních festivalech. Kromě toho má téměř 10 let zkušeností s filmovou a audiovizuální výukou pro různé stupně vzdělávání. V současné době Nicky úzce spolupracuje s Eye Film Museum v Amsterdamu, kde vytváří vzdělávací programy pro veřejnost, které zkoumají hranice mezi realitou a fikcí.

Jan Kolegar
Jan Kolegar je absolvent Katedry animované tvorby na FAMU, nyní pracuje jako grafik, animátor a střihač na volné noze. Patří mezi kmenové lektory Aeroškoly, vzdělávacího projektu v oblasti filmové a audiovizuální výchovy. Věnuje se kurzům animace a tvorby počítačových her.

Lucie Hlavicová
Vystudovala Klasickou animovanou tvorbu na UTB Zlín a Audiovizuální tvorbu a divadlo na DF JAMU, kde nyní působí jako pedagog Audiovizuální výchovy, které se dlouhodobě věnuje i ve své připravované disertační práci. Mezi léty 2012 – 2015 vyučovala multimediální tvorbu na SŠUP v Ústí nad Orlicí, od té doby působí jako lektor volnočasových aktivit a workshopů zaměřených na filmovou, multimediální a animovanou tvorbu. Dlouhodobě spolupracuje se Studiem Scala, vyučuje na UTB Zlín, FAMU v Praze a spolupracuje s Univerzitou Palackého v Olomouci. Zajišťuje dramaturgii filmové přehlídky pro dětské tvůrce Malé vize. Je autorkou metodiky filmové a audiovizuální výchovy, koordinuje vznik průvodce filmem pro žáky, rodiče i učitele s názvem Filmouka, na němž se i autorsky podílí. Od roku 2021 působí ve výboru Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu, od roku 2023 je její předsedkyní.

Dominika Kopčiková
Dominika vystudovala orální historii a soudobé dějiny na Karlově univerzitě. Vede vzdělávací oddělení Paměti národa, kde spolu s kolegy rozvíjí vzdělávací projekty založené na autentických příbězích pamětníků, které podporují kritické myšlení a občanskou angažovanost mladých lidí prostřednictvím zážitkové, projektové a mediální výuky. Ve své práci se zaměřuje na propojování moderních dějin s aktuálními společenskými tématy.

Simone Moraldi
Simone Moraldi je projektový manažer ve Fondazione Cineteca Italiana. Má bohaté zkušenosti v oblasti filmové výchovy, spolupracuje s různými národními a zahraničními institucemi včetně Univerzity Tre v Římě, Britského filmového institutu. Moraldi sehrál klíčovou roli při vytváření různých projektů v oblasti filmového vzdělávání (např. The Film Corner) a aktivně se účastní seminářů a konferencí zaměřených na budoucnost filmového vzdělávání po celé Evropě.

Jitka Míčková
Jitka vystudovala střední pedagogickou školu a Katedru výchovné dramatiky na DAMU. Metodám výchovné dramatiky a zážitkové pedagogiky se věnuje již řadu let, a to jako učitelka mateřské školy v Praze, lektorka a metodička zážitkových workshopů a šifrovacích her organizace Post Bellum, školitelka lektorů, pedagogů, studentů SŠ a VŠ, autorka knihy pro pedagogy „Cesta do pohádky“. Je zakladatelkou a členkou loutkového divadla Na háčku zaměřeného na tvorbu pro děti, ve kterém také tyto principy uplatňuje.

Britta Senn
Britta působí jako mediální pedagožka a konzultantka v Lipsku, kde se zaměřuje na mediální a informační gramotnost, transmediální vyprávění a interaktivní formáty učení. Vychází ze své profesní zkušenosti v oblasti mediální produkce a dokumentárního filmu, na kterou navazuje při navrhování a vedení vzdělávacích programů pro školy, univerzity, neziskové organizace i firmy. Věnuje se tématům jako jsou sociální sítě, digitální bezpečí, dezinformace a nové technologie (včetně AR/VR). Ve své práci propojuje kreativní nástroje jako jsou hry, únikové místnosti nebo imerzivní média s participativními metodami.

Jan Foukal
Jan Foukal vystudoval dokumentární tvorbu na FAMU. V roce 2015 režíroval svůj celovečerní debut road dokument Amerika (soutěž dokumentárních filmů na MFF Karlovy Vary v roce 2015). Jeho hraný celovečerní debut Marťanské lodě byl uveden ve světové premiéře v sekci Od východu na Západ v rámci 56. KVIFF v 2021. V roce 2022 měl premiéru jeho celovečerní dokument Sami doma v soutěžní sekci Česká radost na 26. Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.

Leonieke Verhoog
Leonieke se dlouhodobě věnuje technologiím, rozvoji kreativity a hrám – a právě v jejich propojení hledá nové cesty, jak inspirovat dětské publikum. Od roku 2022 vede MediaLab festivalu Cinekid, kde každoročně připravuje program plný her, digitálních instalací a kreativních workshopů pro děti od 3 do 14 let. Dříve působila v nizozemské veřejnoprávní televizi VPRO, kde vytvářela inovativní multimediální formáty – od interaktivních magazínů po mixed reality projekty. Ve své práci spojuje designové myšlení, hravost a kritický přístup k médiím – s cílem otevřít dětem nové perspektivy a posílit jejich digitální gramotnost.

Vít Voráček
Od roku 2017 project manager spolku Animánie, který se stará o celoroční filmově-výchovné aktivity Animánie. Produkčně zajišťuje projekt metodiky Animetod a je také lektorem animace v rámci Animánie i mimo ni.

Martina Voráčková
Zakladatelka Animánie, výtvarná pedagožka s dlouholetou praxí na ZUŠ, spolutvůrkyně online metodiky Animetod, učebnice FAV Filmouka a dalších projektů, metodička a lektorka. S týmem Animánie pracuje na rozsáhlejším online projektu Animetod, jež slouží jako metodika filmové výchovy se zaměřením na animaci určená učitelům, rodičům či samotným mladým tvůrcům.

Jiří Forejt
Jiří Forejt se věnuje filmové a audiovizuální výchově jako pedagog, dramaturg a autor odborných publikací. Působí na FAMU a v Národním institutu pro kulturu, kde se zaměřuje na rozvoj vzdělávacích programů a metodik pro školy i kulturní instituce. Dlouhodobě spolupracuje s organizací Free Cinema a evropským projektem CinEd. Stál u zrodu portálu Filmvychova.cz a spoluzakládal Asociaci pro filmovou a audiovizuální výchovu. Je programovým ředitelem festivalu České vize a autorem odborné monografie Filmová a audiovizuální výchova: úvod do oborového hledání, kterou letos představí na Letní filmové škole. Spolupodílel se také na vzniku publikací Malí fotografové a Filmouka, které přibližují svět audiovize dětem a pedagogům.

Ben Wahl
Ben Wahl je multimediální tvůrce a 3D specialistka působící v rakouském studiu Causa Creations, které se zaměřuje na vývoj her s výrazným společenským přesahem. Studio tvoří rozmanitý tým lidí různého původu, zkušeností a genderové identity, a právě tato různorodost se odráží i v tématech, která zpracovávají. Jako Art Director a vedoucí projektů se Ben podílel*a na hrách Holy Fire, Songs of Travel a Those from Below, které propojují výraznou vizuální stylizaci s interaktivním vyprávěním a citlivým zpracováním témat jako jsou dělnická zkušenost, migrace či klimatická krize. Cílem jejich tvorby je upozorňovat na příběhy lidí, otevírat prostor hlasům a příběhům, které bývají často přehlížené.
