27. 7. 2024

Snímek Život k sežrání otevírá okno do mysli obézních dětí

Snímek Život k sežrání otevírá okno do mysli obézních dětí

27. 7. 2024

Filmovka nabízí nejen hrané, ale i animované filmy. Jedním z nich je snímek Život k sežrání. Ačkoli jde o komedii, věnuje se važným tématům – obezitě dětí a mladistvých, šikaně i pubertálním vztahům. Do Velkého sálu Klubu kultury dorazila v sobotu na debatu režisérka filmu Kristina Dufková.

Snímek vychází z autobiografické knihy La vie, en gros (2003) francouzského rodáka Mikaëla Olliviera, kterou česky v roce 2010 pod titulem Život k sežrání vydalo nakladatelství Baobab. „Nemá to být o obezitě jako takové, spíš je to příběh o celkovém přijetí sebe sama," uvedla k příběhu obézního puberťáka Benjamina režisérka.

S přípravou filmu začala před 13 lety, samotné natáčení pak trvalo přes dva roky. Výsledným 108 tisícům použitých snímků předcházelo 14 verzí scénáře. Pracovaly na nich scénáristky Barbora Dřevikovská a Anna Vášová. Přispěl ale také Petr Jarchovský. „Usoudily jsme, že je tam důležitý i ten mužský pohled, který my jsme poskytnout neuměly," vysvětlila Dufková.

Loutková komedie otevírá aktuální témata. Na příběhu dvanáctiletého Bena ukazuje nástrahy spojené s dospíváním, rozvodem rodičů i vnímáním vlastního těla. Hlavní protagonista má kamarády, koníčky i smysl pro humor, obezita ho ale trápí čím dál víc. Tělesná konstituce mu snižuje možnosti i sebevědomí, a to nejen ve snaze o srdce spolužačky Klárky. Rozhodne se proto zhubnout. „Chtěla jsem natočit film, který dětem ukáže, že v tom nejsou samy. Že je dobré se opřít o kamarády a neutápět se v tom sám," řekla Dufková.

Pod texty písní, jež ve filmu umocňují pubertální atmosféru, je z velké části podepsán režisérčin životní partner, zpěvák skupiny Mig 21 Jiří Macháček. Hudbu k nim složil Michal Novinski. Zaznívají ale také skladby slovenské kapely Walter Schnitzelsson, která se svou energií podle Dufkové k filmu perfektně hodí. Snímek je také plný odkazů na známá filmová díla, jako je například Rocky, Cesta do pravěku či E. T. – Mimozemšťan.

Loutkové scény jsou ve filmu animovaném technikou stop-motion doplněny ilustracemi.  „Jsou tam dva světy. Reálný svět zastupuje loutka, vnitřní představy a sny jsou kreslené," vysvětlila režisérka. Ve světové premiéře byl snímek uveden na Festivalu animovaných filmů ve francouzském Annecy, odkud si odvezl Cenu poroty. Do českých kin zamíří mezigenerační komedie 17. října.

Autor: Klára Jarošová
Foto: Petr Mlch

Novinky