Může být výuka filmu zároveň i dobrodružstvím, zážitkem nebo detektivkou? V diskuzi se zaměříme na formáty, které využívají herní principy v reálném prostoru – od únikových her přes městské pátrací hry až po interaktivní mise ve veřejném prostoru. Společně s odborníky z organizací Fakescape, Post Bellum, NaFilM a Aeroškola prozkoumáme netradiční edukační nástroje, které skrze pohyb, týmovou spolupráci nebo řešení šifer dokážou rozvíjet kritické myšlení, schopnost vyprávění nebo porozumění médiím. Diskuze nabídne inspiraci, jak aktivizovat žáky nejen ve třídě, ale i mimo ni – v ulicích města, na chodbě školy nebo v interaktivní expozici. V době, kdy se vzdělávání otevírá digitální kreativitě a participativním formám, je na čase znovu promyslet, jak může zážitková hra obohatit vzdělávací proces.
Diskusi povede: Martin Černý (NaFilM: Národní filmové muzeum, CZ)
Hosté:
Jitka Míčková (Post Bellum, CZ)
Johana Ješátková (Fakescape, CZ)
Jan Kolegar (Aeroškola, CZ)
Jakub Jiřiště (Filmové muzeum NaFilM, CZ)
Program bude tlumočen.
Martin Černý působí od roku 2022 ve vedení Národního filmového muzea NaFilM. Aktivně se podílí na provozu muzea, v roli kurátora na vzniku nových částí expozice a zodpovídá za mezinárodní projekty zaměřené na implementaci nových technologií do expozice muzea (rozšířená realita, herní principy). Jako koordinátor se dramaturgicky podílí na aktivitách platformy pro muzejní inovaci a edukaci museUM JINAK, jejíž vznik v roce 2022 iniciovalo muzeum NaFilM. V oblasti filmu působí již od roku 2014, kdy pracoval jako koordinátor pro krátké a dokumentární filmy v Czech Film Center a od roku 2019 byl zodpovědný za PR a propagaci streamovací platformy DAFilms. Vystudoval obor Filmová studia na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze.
Johana Ješátková působí od roku 2019 v organizaci Fakescape jako lektorka workshopů zaměřených na mediální gramotnost, kyberbezpečnost a kritické myšlení pro žáky základních a středních škol, seniory i širokou veřejnost. Podílí se také na vedení spolku a v současnosti je provozní ředitelkou Fakescape. Vystudovala politologii a právo na Masarykově univerzitě. Dlouhodobě se věnuje vzdělávání v oblasti mediální a informační výchovy a je spoluautorkou vzdělávací knížky Záhada ztracených médií určené pro děti od 6 let.
Jakub Jiřiště stál v roce 2014 u zrodu filmového muzea NaFilM a již více než 10 let působí v této instituci jako kurátor a historik, rozvíjí edukační koncepci a podílí se na mezinárodních výzkumných a kreativních projektech. Má tak zkušenosti s vývojem narativního obsahu pro VR technologii, digitální a venkovní herní formáty. Zároveň se zabývá inovacemi a trendy v zážitkové muzejní edukaci v rámci platformy MuseUM JINAK, kterou NaFilM inicioval v roce 2022. Kromě působení v NaFilMu zastává pozici dramaturga archivních pořadů v České televizi, je pedagogem Kabinetu teorie a historie audiovize na FAMU či spolupracuje s programovou dramaturgií MFF Karlovy Vary.
Jan Kolegar je absolvent Katedry animované tvorby na FAMU, nyní pracuje jako grafik, animátor a střihač na volné noze. Patří mezi kmenové lektory Aeroškoly, vzdělávacího projektu v oblasti filmové a audiovizuální výchovy. Věnuje se kurzům animace a tvorby počítačových her.
Jitka vystudovala střední pedagogickou školu a Katedru výchovné dramatiky na DAMU. Metodám výchovné dramatiky a zážitkové pedagogiky se věnuje již řadu let, a to jako učitelka mateřské školy v Praze, lektorka a metodička zážitkových workshopů a šifrovacích her organizace Post Bellum, školitelka lektorů, pedagogů, studentů SŠ a VŠ, autorka knihy pro pedagogy „Cesta do pohádky“. Je zakladatelkou a členkou loutkového divadla Na háčku zaměřeného na tvorbu pro děti, ve kterém také tyto principy uplatňuje.
Design & web: David Huspenina