Hosté LFŠ 2019

Níže najdete potvrzené hosty letošního ročníku.

Hynek Bočan

Na LFŠ 26.-29. 7.
Na ikonické fotce hlavních hvězd československé nové vlny s lešenářskými trubkami, dřevěným bedněním a hromadou písku patří jeho tvář k těm nejrozesmátějším. S novou vlnou se ale i tak spojují spíš jména jako Forman, Chytilová, nebo Menzel. Snad je to tím, že ze všech svých souputníků měl nejblíž k televizi a neštítil se ani seriálů – od černobílé Záhady hlavolamu až po výpravnou Zdivočelou zemi. Skvělé filmy ale dokázal točit opakovaně: Soukromá vichřice, Čest a sláva, S čerty nejsou žerty, Pasťák, Bumerang…

Milan Lasica

Na LFŠ 30. 7.
Muž mnoha profesí. Oblíbený pro svoji práci s jazykem, ironický nadhled i vícevrstevnatost výpovědi. Úsporný ve výrazu, plně soustředěný na obsah, přesný v pointě. Milovaný diváky, oceňovaný kritikou. Dlouhá léta bavili posluchače a diváky ve dvojici s Juliem Satinským, sám napsal řadu knih, divadelních her a písňových textů. Své intelektuální herectví, v němž stavěl zejména na vizáži melancholického skeptika, uplatnil v celé řadě skvělých filmů, mj. Sladké hry minulého léta, Tři veteráni nebo Vážení přátelé, ano!

Lech Majewski

Na LFŠ 27.-31. 7.
Polský filmový režisér, spisovatel, básník a malíř. Tento vpravdě renesanční umělec ve svých snímcích účinně propojuje estetiku filmu, výtvarného umění i poezie. Jeho život je rozkročen mezi Polskem a Spojenými státy, ale své filmy točí po celém světě.
Spolupracuje s osobnostmi světa umění (Julian Schnabel) i hereckými legendami (Charlotte Ramplingová). U svých děl se ujímá nejen režie, ale často vystupuje i v rolích producenta, scenáristy, střihače či kameramana. Majewski na LFŠ uvede reprezentativní výběr ze svých unikátních filmů.

Alexej German ml.

Na LFŠ 30. 7. – 3. 8.
Režisér Alexej German ml. (nar. 1976) je stěžejní postavou současné ruské kinematografie. Svými snímky evokuje zlomové momenty společenských nálad a historických událostí. Jeho výsostně atmosférické filmy prosluly mimořádně vytříbenou obrazivostí a bývají pravidelně premiérovány na festivalech v Berlíně či Benátkách, odkud si režisér za svůj třetí film Papírový voják (2008) přivezl i cenu za režii. Jeho festivalově nejúspěšnějším titulem je loňský Dovlatov, který byl do distribuce prodán na všechny obydlené kontinenty. Film o ruském spisovateli, který se utápí v pochybách o smyslu své práce a existence v době příznačně nazvané jako stagnace, není jen svědectvím o někdejší epoše, ale i výmluvným komentářem k dnešku.

Cătălin Mitulescu

Na LFŠ 26.-29. 7.
Rodák z Bukurešti vystudoval režii na Akademii filmu a dramatických umění. Již jeho krátké snímky byly spojeny s festivalem v Cannes (například Provoz) a také jeho debut s názvem Jak jsem strávil konec světa byl v roce 2006 uveden na canneské přehlídce (sekce Un Certain regard). Mitulescu patří mezi přední tvůrce tzv. rumunské nové vlny, na jejímž vzestupu se podílel jako režisér, scenárista i producent. LFŠ uvede kompletní retrospektivu jeho krátkých i celovečerních děl včetně již zmiňovaného filmu Jak jsem strávil konec světa, který je zahrnutý v edukativním programu CinEd.

Christian Berger

Na LFŠ 26.-29. 7.
Christian Berger je dvorním kameramanem Michaela Hanekeho, se kterým spolupracoval již na šesti filmech. Bergerův specifický kameramanský styl vychází z autorského inovativního systému svícení Cine Reflect Lightning System, který představil v rámci nezapomenutelné přednášky na Letní filmové škole 2009. O deset let později bude Berger ve své masterclass rozebírat specifika práce s Michaelem Hanekem a postupný vývoj obrazové stránky jeho filmů.

Marika Green

Na LFŠ 26.-29. 7.
Narodila se roku 1943 ve švédském Stockholmu. V roce 1953 odešla společně s rodinou do Francie, kde v pouhých šestnácti letech ztvárnila svou životní filmovou roli: dívku Jeanne v Bressonově klasickém snímku Kapsář. V dalších desetiletích se občas objevila před kamerou, daleko častěji však před objektivem (jako modelka pro nejprestižnější módní značky) i za objektivem (jako fotografka). Na LFŠ představí unikátní fotografickou výstavu mapující osobnosti jejího rodu s názvem Green / Fotografické paměti. Marika Green se na LFŠ vrací po deseti letech.

Adam Sikora

Na LFŠ 27.-31. 7.
Významný polský kameraman natočil mnoho působivých obrazů k řadě snímků svých polských kolegů: Lecha Majewského (Wojaczek, Angelus, Mlýn a kříž), Piotra Dumaly (Les, Ederly) či Jerzeho Skolimowského (Čtyři noci s Annou, Essential Killing). Českému publiku bude ale spíš znám jako autor obrazů známých českých filmů. Za kameru psychologického dramatu Já, Olga Hepnarová obdržel Cenu českých filmových kritiků a za kriminální drama Davida Ondříčka Ve stínu získal dokonce Českého lva. Věnuje se ale i vlastní režisérské práci. Na letošní Letní filmové škola představí svůj nejnovější režijní počin – snímek Outsider.

Wojciech Smarzowski

Na LFŠ 29. 7.
Jedna z nejvýraznějších osobností současné polské kinematografie. Všechny jeho snímky se zatím doma trvale řadí nejen mezi nejnavštěvovanější, ale také nejoceňovanější. Sám je čtyřnásobným držitelem filmové ceny Orli za režii. Jeho nejnovější počin, sociálně-kritický snímek Klér, vidělo v Polsku už víc než 5 miliónů diváků. Film, který byl v Čechách k vidění spíš výjimečně, uvede na letošní LFŠ Wojcicech Smarzowski společně se scenáristou Wojciechem Rzehakem.

Milko Lazarov

Na LFŠ 1.-4. 8.
Narodil se v roce 1967 v Bulharsku, studoval u Vladislava Ikonomova na Národní akademii divadla a filmu v Sofii a později na této škole působil jako lektor filmového oddělení. Jeho celovečerní debut Odcizení měl premiéru v na MFF v Benátkách v sekci Giornate degli Autori. Jeho druhý film Ága byl uveden v hlavní soutěži loňského Berlinale. Jako host sekce Terra festivalis bude na LFŠ diskutovat o snímcích Ága a Glory (kde se objevil ve výrazné herecké roli).

Alfred Jokesch

Na LFŠ 26. 7. – 3. 8.
Dramaturgem letošního vydání sekce Ikona věnované osobnosti Michaela Hanekeho se stal rakouský filmový publicista Alfred Jokesch, autor několika studií o tomto slavném filmovém režisérovi. Jokesch je zároveň katolickým kaplanem působícím ve Štýrském Hradci, takže do svých úvah o Hanekem zahrne i teologický kontext. Ve své přednášce se bude zabývat motivy násilí a odcizení v rámci Hanekeho tvorby.

Michel Marie

Na LFŠ 26.-31. 7.
Michel Marie je emeritní profesor na pařížské Univerzitě Paříž 3 Sorbonne Nouvelle, kde přednášel v letech 1972 až 2011. Zaměřoval se především na filmovou estetiku a teorii, filmovou analýzu a dějiny francouzského filmu. Je autorem první detailní odborné studie o nové vlně Nová vlna aneb umělecká škola nebo knih o díle Jeana-Luca Godarda (např. analytické knihy věnované filmům U konce s dechem a Pohrdání). Od roku 1988 řídí ediční řadu Film a vizuální umění u nakladatelství Armand Collin.

Marek Kuboš

Na LFŠ 29.-31. 7.
Vstoupil do slovenského dokumentu jako součást úspěšné „generace 90“ spolu např. s Markem Škopem, Robertem Kirchhoffem či Peterem Kerekesem, první celovečerní dokument se mu ovšem podařilo natočit až v loňském roce. Svou tvůrčí cestu, určovanou tápáním, pochybnostmi, ale také mimořádnou citlivostí, zdokumentoval právě v Posledním autoportrétu, který získal slovenskou výroční cenu Slnko v sieti za nejlepší dokument.