Hosté LFŠ 2018

Mike Leigh

Jeden z nejslavnějších evropských režisérů, vítěz Zlaté palmy z Cannes, Zlatého lva z Benátek a držitel Řádu britského impéria, natočil řadu snímků oscilujících mezi britským sociálním realismem a svébytnou autorskou stylizací. Leighovo kompaktní dílo se vyznačuje citlivou prací s herci postavenou často na improvizaci, zkoumáním modelu rodiny a specifickým nádechem citlivosti a zranitelnosti. Leigha můžeme vnímat také jako objevitele mnoha hereckých hvězd, včetně Tima Rotha, Garyho Oldmana a Brendy Blethynové. Mike Leigh uvede na LFŠ komplexní retrospektivu svých filmů a v rámci “divoké karty” také tři snímky z historie světové kinematografie, které jej nejvíce ovlivnily.

Iva Janžurová

Krásná i ošklivá. Rázná i něžná. Prostinká i rafinovaná. Dívenka i dáma. Geniální komička i strhující představitelka charakterních rolí. To vše a mnohem víc je Iva Janžurová, herečka s výjimečným citem pro sebeironii, groteskní nadsázku, dramatický kontrast a střih. Narodila se v Žirovnici na Pelhřimovsku do učitelské rodiny a dlouho to vypadalo, že i ona sama se stane učitelkou. Vítězství v recitační soutěži Wolkerův Prostějov a touha po divadle ji ale nakonec nasměrovaly na pražskou DAMU. České divadlo a film v ní získaly jednu z nejtalentovanějších, nejvýraznějších a nejvšestrannějších hereček, jaké jsme kdy měli. U příležitosti udělení Výroční ceny AČFK Ivě Janžurové uvede festival sugestivní drama Petrolejové lampy, jímž zároveň vzdá hold tvorbě Juraje Herze, bláznivou komedii „Pane, vy jste vdova!“, v níž se prezentovala jako slavná herečka; tragikomedii Ja milujem, ty miluješ, v níž ztvárnila těhotnou nádražačku, a psychologicky laděnou road movie Výlet, v níž si zahrála po boku svých dcer.

Roland Klick

Německý režisér Roland Klick platí za legendu, tvrdošíjného outsidera a zcela ojedinělý úkaz poválečné německé kinematografie. Jeho celovečerní filmografie, ohraničená roky 1968 a 1992, čítá šest celovečerních hraných titulů, které dodnes sálají dravou energičností a fascinují svou vyhraněnou osobitostí. Klick se vymykal své době a všem jejím tendencím – pro vyznavače nového německého filmu byl příliš žánrový a pro tehdejší střední proud byly zase jeho vize až moc vyšinuté, ambiciózní a nekompromisní. Klick se zhlížel v americké kinematografii a při tom byl ryzím Evropanem, filmovým fanatikem a současně komerčně úspěšným filmařem, jehož snímky mu vynesly několik německých výročních cen, ale také pochvalné ódy od velikánů jako Alejandro Jodorowsky, Steven Spielberg či Quentin Tarantino.

Alejandro Fernández Almendras

Chilský rodák patří mezi největší mladé talenty soudobé jihoamerické kinematografie. Již jeho první celovečerní film Huacho byl uveden v Cannes a jeho nejslavnější snímek, rape and revenge drama Zabít člověka získal v roce 2014 Velkou cenu poroty za nejlepší hraný film na festivalu Sundance. Fernández Almendras je známý svojí nesmlouvavou kritikou Chile a Jižní Ameriky jako takové a společenská nespravedlnost tohoto regionu je častým tématem jeho filmů.

Andrzej Jakimowski

Andrzej Jakimowski vystudoval filozofii na Varšavské univerzitě a posléze absolvoval režii u Krzysztofa Kieślowského na Filmové fakultě v Katovicích. Počátky jeho tvorby spadají do raných devadesátých let, kdy se začal věnovat krátkým filmům a dokumentům. Hlavní hrdinkou jeho celovečerního debutu Přihmuř oči je desetiletá dívka a zájem o dětské vidění světa režiséra neopustil ani v jeho druhém filmu, Fígle. Jakimowski uvede na Letní filmové škole svoji kompletní celovečerní filmografii, včetně nejnovějšího snímku Tenkrát v listopadu.

Foto: François Poivret

Mathieu Pradat

Jak se pracuje ve virtuální realitě se světlem, tmou nebo speciálními efekty? Jaká je práce režiséra s hercem, který se pohybuje ve zdánlivě nekonečném prostoru, kde oko kamery vidí skoro vše? Francouzský tvůrce Mathieu Pradat patří k předním tvůrcům na poli virtuální reality – jeho snímky se dostaly na festivaly do Benátek, Sao Paula či Montrealu. Na LFŠ odhalí virtuální i reálné zákulisí svého snímku Proxima a také detaily z nově připravovaného pohádkového projektu.

Peter Schepelern

Emeritní profesor z prestižní kodaňské Københavns universitet je považován za největšího světového experta na tvorbu Larse von Triera, a proto se stal ideálním dramaturgem výjimečně koncipované sekce věnované této režisérské ikoně. Schepelernova kniha Lars von Trier a jeho filmy je ostatně jedinou monografií, která zatím o von Trierovi v češtině vyšla.

Anders Refn

Jeden z nejbližších spolupracovníků Larse von Triera působil jako střihač a asistent na většině jeho posledních filmů. Refn stříhal více než 70 filmů a spolupracoval s dalšími slavnými jmény současné světové kinematografie, například se Sally Potterovou. Působil ovšem i jako režisér, který definoval moderní dánský film především v 80. letech minulého století.

Katinka Farago

Když jí bylo sedmnáct, stala se skriptkou Ingmara Bergmana – prostě proto, že tuhle práci nikdo jiný dělat nechtěl. Snímkem Sny žen (1955) tak začala spolupráce, která trvala až do Fanny a Alexandera o téměř tři dekády později. Ze skriptky se stala produkční a producentkou, a přestože spolupracovala i s řadou jiných tvůrců, asi už navždy zůstane “pravou rukou Ingmara Bergmana”. V roce 2008 napsala knihu Katinka a režiséři – 125 filmů a 55 let za kamerou.

Maaret Koskinenová

Profesorka filmových studií na Stockholmské univerzitě byla první vědeckou pracovnicí, jíž Ingmar Bergman v posledních letech svého života umožnil přístup ke svému soukromému archivu. Počínaje svou disertační prací Hry a zrcadla: Filmová estetika Ingmara Bergmana věnovala tvorbě tohoto režiséra několik knih, v nichž zkoumá jeho filmovou, divadelní a literární práci z různých teoretických perspektiv. V roce 2005 také uspořádala ve Stockholmu první bergmanovské sympozium.