Industry Programme of Film and Audiovisual Education at 2025 SFS
(July 26–29, 2025)
Summer Film School and the National Film Museum NaFilM The international Industry Programme of Film and Audiovisual Education has been co-organised by the Summer Film School and the National Film Museum NaFilM since 2018. As in previous editions, this year’s programme will mostly consist of hands-on workshops devoted to the latest trends in education and allowing their participants to try the presented methods in practice. All events, which will take place from Saturday, July 26, to Tuesday, July 29, will be part of the festival’s public programme and will host Czech and international teachers, film workshop lecturers, cinema managers or gallery and museum educators.
Our international guests will present some inspiring and creative approaches to a more active exploration of the world of film and its history. Leonieke Verhoog from the Dutch children film festival Cinekid will present the MediaLab project, in which the festival visitors discover new creative inspirations and educational tools from the area of media and multimedia. New approaches in film and audiovisual education will also be explored in the workshop run by German educator Britta Senn, who develops new formats with leading educational institutions. The potential of educational video games will be examined in our brand new gaming laboratory with the representatives of independent game studios, such as Charles Games (CZ), Causa Creations (AT) or Impact Games (SK). These and other international guests will be joined by the representatives from the Czech educational institutions (One World in Schools, Memory of Nations, National Film Museum NaFilM, Aeroschool, Animania or Fakescapes).
All programmes are free of charge and open to the festival visitors, who can test the unique forms of film workshops together with lecturers and invited guests and thus experience the immediate effect on different target groups.
Programme
Guests
Martin Černý
Martin Černý co-leads the NaFilM: National Film Museum. He is the museum’s manager, curator and coordinator of international projects implementing new technologies (augmented reality, gaming principles) in the museum’s exhibitions. He also coordinates the activities of the museum’s platform for innovation and education called museUM JINAK. He has been active in the film industry since 2014. He was a coordinator of short and documentary films in the Czech Film Center and a PR manager of the VOD platform DAFilms. Martin Černý studied film theory at Charles University in Prague.

Melissa Freti
Melissa Freti vystudovala obor komunikace a výtvarná výchova a dlouhodobě hledá nové perspektivy, jak pozorovat a interpretovat svět kolem nás. Spolupracuje s italskou organizací AVISCO, kde se podílí na tvorbě audiovizuálních workshopů pro děti a mládež. S platformou Stripes Digitus Lab rozvíjí vzdělávací programy zaměřené na robotiku a technologie ve výuce. Žije mezi Milánem a Brescií a velkou inspirací je pro ni svět ilustrovaných knih.

Giulia Gandini
Giulia Gandini vystudovala komunikaci a výtvarnou výchovu na Akademii výtvarných umění Santa Giulia v Brescii. S organizací AVISCO se podílí na návrhu a realizaci audiovizuálních workshopů pro děti a mládež. Věnuje se také vzdělávacím projektům v netradičních lokalitách, kde nachází inspiraci v příbězích daných míst a jejich obyvatel. Fascinuje ji vyprávění jako způsob porozumění světu a hledání prvních impulzů, z nichž poutavé příběhy vznikají.

Táňa Zacharovská
Táňa Zacharovská vystudovala sochařství a průmyslový design na bratislavské VŠVU. V herním průmyslu působí více než dvacet let – jako 2D/3D a character artist, později jako art directorka a herní designérka. Spolupracovala se studii Cauldron, Tentacle Studios, Games Farm a Pixelfederation. Dnes se věnuje především vývoji vzdělávacích her ve studiu Impact Games a vyučuje herní design a herní mechanismy na VŠMU v Bratislavě. Impact Games přináší vzdělávání do her a hru do škol. Stojí za platformou Gamifactory, která poskytuje učitelům přístup k výběru her, metodikám a praktické podpoře při začleňování edukačních her do výuky. Mezi jejich nedávné tituly patří například Kto je Helena? a Chicken Intelligence Agency.

Natálie Hadwigerová
Natálie Hadwigerová působí jako projektová koordinátorka ve vzdělávacím programu Jeden svět na školách organizace Člověk v tísni, kde se již pět let věnuje tvorbě výukových materiálů a vzdělávacích akcí, využívaných na stovkách českých škol. V oblasti vzdělávání se pohybuje více než osm let, přičemž se dlouhodobě zaměřuje na moderní československé dějiny. Vystudovala magisterský obor Humanitní vědy na Anglo-americké univerzitě v Praze. Mezi její nejvýraznější projekty patří spolupráce na vývoji edukativní počítačové hry Velvet 89, která přibližuje studentům sametovou revoluci a byla spuštěna již více než 45 000krát na různých platformách.

Johana Ješátková
Johana Ješátková působí od roku 2019 v organizaci Fakescape jako lektorka workshopů zaměřených na mediální gramotnost, kyberbezpečnost a kritické myšlení pro žáky základních a středních škol, seniory i širokou veřejnost. Podílí se také na vedení spolku a v současnosti je provozní ředitelkou Fakescape. Vystudovala politologii a právo na Masarykově univerzitě. Dlouhodobě se věnuje vzdělávání v oblasti mediální a informační výchovy a je spoluautorkou vzdělávací knížky Záhada ztracených médií určené pro děti od 6 let.

Jakub Jiřiště
Jakub Jiřiště stál v roce 2014 u zrodu filmového muzea NaFilM a již více než 10 let působí v této instituci jako kurátor a historik, rozvíjí edukační koncepci a podílí se na mezinárodních výzkumných a kreativních projektech. Má tak zkušenosti s vývojem narativního obsahu pro VR technologii, digitální a venkovní herní formáty. Zároveň se zabývá inovacemi a trendy v zážitkové muzejní edukaci v rámci platformy MuseUM JINAK, kterou NaFilM inicioval v roce 2022. Kromě působení v NaFilMu zastává pozici dramaturga archivních pořadů v České televizi, je pedagogem Kabinetu teorie a historie audiovize na FAMU či spolupracuje s programovou dramaturgií MFF Karlovy Vary.

Jan Kroutil
Jan Kroutil je učitel výtvarné výchovy a lektor vzdělávacího projektu Aeroškola, kde se zaměřuje na práci s dětmi, dospělými, seniory a školami v oblasti filmové a audiovizuální výchovy. Honza byl v Aeroškole iniciátorem založení kroužků Tvorba videoher a Animovaný videoklip, které dnes vede jako zkušený lektor. Působí také jako lektor letního animačního tábora Aertěk a příměstských filmových táborů.

Jan Kolegar
Jan Kolegar je absolvent Katedry animované tvorby na FAMU, nyní pracuje jako grafik, animátor a střihač na volné noze. Patří mezi kmenové lektory Aeroškoly, vzdělávacího projektu v oblasti filmové a audiovizuální výchovy. Věnuje se kurzům animace a tvorby počítačových her.

Dominika Kopčiková
Dominika vystudovala orální historii a soudobé dějiny na Karlově univerzitě. Vede vzdělávací oddělení Paměti národa, kde spolu s kolegy rozvíjí vzdělávací projekty založené na autentických příbězích pamětníků, které podporují kritické myšlení a občanskou angažovanost mladých lidí prostřednictvím zážitkové, projektové a mediální výuky. Ve své práci se zaměřuje na propojování moderních dějin s aktuálními společenskými tématy.

Jitka Míčková
Jitka vystudovala střední pedagogickou školu a Katedru výchovné dramatiky na DAMU. Metodám výchovné dramatiky a zážitkové pedagogiky se věnuje již řadu let, a to jako učitelka mateřské školy v Praze, lektorka a metodička zážitkových workshopů a šifrovacích her organizace Post Bellum, školitelka lektorů, pedagogů, studentů SŠ a VŠ, autorka knihy pro pedagogy „Cesta do pohádky“. Je zakladatelkou a členkou loutkového divadla Na háčku zaměřeného na tvorbu pro děti, ve kterém také tyto principy uplatňuje.

Britta Senn
Britta působí jako mediální pedagožka a konzultantka v Lipsku, kde se zaměřuje na mediální a informační gramotnost, transmediální vyprávění a interaktivní formáty učení. Vychází ze své profesní zkušenosti v oblasti mediální produkce a dokumentárního filmu, na kterou navazuje při navrhování a vedení vzdělávacích programů pro školy, univerzity, neziskové organizace i firmy. Věnuje se tématům jako jsou sociální sítě, digitální bezpečí, dezinformace a nové technologie (včetně AR/VR). Ve své práci propojuje kreativní nástroje jako jsou hry, únikové místnosti nebo imerzivní média s participativními metodami.

Leonieke Verhoog
Leonieke se dlouhodobě věnuje technologiím, rozvoji kreativity a hrám – a právě v jejich propojení hledá nové cesty, jak inspirovat dětské publikum. Od roku 2022 vede MediaLab festivalu Cinekid, kde každoročně připravuje program plný her, digitálních instalací a kreativních workshopů pro děti od 3 do 14 let. Dříve působila v nizozemské veřejnoprávní televizi VPRO, kde vytvářela inovativní multimediální formáty – od interaktivních magazínů po mixed reality projekty. Ve své práci spojuje designové myšlení, hravost a kritický přístup k médiím – s cílem otevřít dětem nové perspektivy a posílit jejich digitální gramotnost.

Vít Voráček
Od roku 2017 project manager spolku Animánie, který se stará o celoroční filmově-výchovné aktivity Animánie. Produkčně zajišťuje projekt metodiky Animetod a je také lektorem animace v rámci Animánie i mimo ni.

Martina Voráčková
Zakladatelka Animánie, výtvarná pedagožka s dlouholetou praxí na ZUŠ, spolutvůrkyně online metodiky Animetod, učebnice FAV Filmouka a dalších projektů, metodička a lektorka. S týmem Animánie pracuje na rozsáhlejším online projektu Animetod, jež slouží jako metodika filmové výchovy se zaměřením na animaci určená učitelům, rodičům či samotným mladým tvůrcům.

Jiří Forejt
Jiří Forejt se věnuje filmové a audiovizuální výchově jako pedagog, dramaturg a autor odborných publikací. Působí na FAMU a v Národním institutu pro kulturu, kde se zaměřuje na rozvoj vzdělávacích programů a metodik pro školy i kulturní instituce. Dlouhodobě spolupracuje s organizací Free Cinema a evropským projektem CinEd. Stál u zrodu portálu Filmvychova.cz a spoluzakládal Asociaci pro filmovou a audiovizuální výchovu. Je programovým ředitelem festivalu České vize a autorem odborné monografie Filmová a audiovizuální výchova: úvod do oborového hledání, kterou letos představí na Letní filmové škole. Spolupodílel se také na vzniku publikací Malí fotografové a Filmouka, které přibližují svět audiovize dětem a pedagogům.

Sebastian Scholz
Sebastian Scholz je rakouský hudebník, zvukový umělec a herní tvůrce působící ve Vídni, jehož práce propojuje hudbu, zvukové umění, technologie a herní principy. Ve svých projektech zkoumá vztah mezi poslechem a hrou, vytváří zážitky, které propojují zvuk, obraz a pohyb, a snaží se o to, aby hudba byla nejen slyšitelná, ale i viditelná a hmatatelná. Zaměřuje se především na vývoj hudebních videoher a hledá cesty, jak proměnit herní médium v nástroj hudebního vyjádření. Vedle vlastní tvorby se věnuje také mediální pedagogice – vede workshopy zaměřené na práci se zvukem a animací pro děti a mladé publikum.

Ben Wahl
Ben Wahl je multimediální tvůrce a 3D specialistka působící v rakouském studiu Causa Creations, které se zaměřuje na vývoj her s výrazným společenským přesahem. Studio tvoří rozmanitý tým lidí různého původu, zkušeností a genderové identity, a právě tato různorodost se odráží i v tématech, která zpracovávají. Jako Art Director a vedoucí projektů se Ben podílel*a na hrách Holy Fire, Songs of Travel a Those from Below, které propojují výraznou vizuální stylizaci s interaktivním vyprávěním a citlivým zpracováním témat jako jsou dělnická zkušenost, migrace či klimatická krize. Cílem jejich tvorby je upozorňovat na příběhy lidí, otevírat prostor hlasům a příběhům, které bývají často přehlížené.
