Why do I make movies? I am looking for no man’s land, an island where no filmmaker has yet set their foot, a planet where no director has yet raised their flag, a world that exists only in fairy tales.
Jestliže Zdeněk Liška celoživotně experimentoval s možnostmi podob filmové hudby, zasvětil Karel Zeman svou filmařskou kariéru hledání možností filmového obrazu. Byl iluzionistou velikosti Georgese Mélièse, s nímž byl také ve světovém tisku často srovnáván, mužem, který dokázal pomocí jednoduchých triků vytvářet nové světy, případně se dotýkat těch starých a skoro zapomenutých.
Přitom k filmu se dostal jako úspěšný reklamní kreslíř a aranžér až ve dvaatřiceti a nabídku Elmara Klose ze zlínských ateliérů zvažoval s důkladností sobě vlastní. Na studiích a studijních stážích ve Francii se ale už před druhou světovou válkou zamiloval do filmové animace. A tahle láska nakonec převážila nad jistotou v podobě místa aranžéra v brněnském Domě služeb. Už první krátký kombinovaný (loutkový a hraný) film, na kterém se režijně podílel spolu s jmenovcem Bořivojem Zemanem, The Christmas Dream, obdržel roku 1946 cenu za nejlepší loutkový film na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes. Po řadě dalších úspěšných animovaných filmů (třeba legendární anekdotické sérii s panem Prokoukem) se v polovině padesátých let neohroženě vydává na pole celovečerního fantastického filmu. A jeho experimentální snímky dodnes berou dech. Průkopnické koláže kombinující principy animace a hraného filmu odkazující se výtvarnou stylizací ke konkrétním knižním ilustracím se staly splněnými klukovskými sny nejen samotného Zemana, ale i diváků mnoha generací. Obrázky Zdeňka Buriana, Édouarda Rioua, Léona Benetta and Gustava Dorého se začaly hýbat, český režisér jim dokázal v Gottwaldově vdechnout nový život, dokonce zalidnit jejich svět živými hrdiny! Zeman každým svým dalším filmem neúnavně hledá nové možnosti filmové iluze co do obrazu a vyprávění (již zmíněný Liška, se kterým se na letošní Filmovce v rámci českých retrospektiv setkává nikoliv nahodile, mu v oblasti hudby a zvuků zdařile sekunduje ve (The Deadly Invention and The Fabulous Baron Munchausen). His experimental films never cease to fascinate the audience. His pioneering collages combining the principles of animation and live-action film and stylistically referring to specific book illustrations have become a dream come true not only for Zeman himself but also for viewers of many generations. He managed to breathe life into the images of Zdeněk Burian, Édouard Riou, Léon Benett or Gustav Doré and populate them with living heroes! With each of his films, Zeman tirelessly searches for new visual and narrative potentials of cinematic illusion, and Zdeněk Liška, who was chosen to complete this year’s retrospective, successfully follows him in music and sound design in The Deadly Invention and The Fabulous Baron Munchausen. Until the dawn of normalisation when he resorts back to (sub)ordinary animation.
Na letošní 50. Letní filmové škole připomeneme filmový odkaz Karla Zemana ve spolupráci s Muzeem Karla Zemana. Máte se na co těšit!
Dramaturgové:
Aleš Říman, a high school teacher who keeps returning to his original profession at Summer Film School, fan of genre film, lovingly made trash cinema and everything Italian, being in a lifelong complicated but fruitful relationship with Czechoslovak cinema.
Jaroslav Sedláček, a creative producer in Czech Television, programmer and great fan of Czech cinema. He’d written about film for a long time until he started making it. He loves biking, swimming, soft side light and films that can change a viewer (at least for a moment).
© 2024 AČFK / Design & web: David Huspenina
© 2024 AČFK /
Design & web: David Huspenina /
Obchodní podmínky / Ochrana osobních údajů