Němý film s živou hudbou: Rozvědky, vyzvědači a úklady: špionážní film němé éry
Němý film s živou hudbou: Rozvědky, vyzvědači a úklady: špionážní film němé éry
lfs25-sekce-1920x840-spioni
Němý film s živou hudbou: Rozvědky, vyzvědači a úklady: špionážní film němé éry

Letos se v němých filmech ponoříme do světa intrik, klamů a falešných identit. Ano, představa špionážního filmu je už více než půl století tvarována zejména bondovkami a jejich obměnami, post/hitchcockovskými konspiračními thrillery a hony na jedince, všelikými nemožnými misemi - a na pesimističtější vlně adaptacemi románů Johna le Carré. Jak však uvidíme, dějiny vyzvědačského filmu sahají až k počátkům celovečerní kinematografie.

Právě v desátých a dvacátých letech minulého století se totiž hry o moc, o informace i o loajalitu staly velmi aktuálním a přitažlivým tématem. Souviselo to zřejmě s příchodem, trváním a důsledky první světové války, s konci i začátky států, s čím dál hlasitější vlasteneckou rétorikou i s nástupem moderních masmédií. Špionážní motivy ale můžeme prostě vidět i jako užitečný základ narativního konfliktu, kdy se nedůvěra, zrada a střet principů snadno přimykaly k ozkoušeným melodramatickým, kriminálním a dobrodružným schématům.

S vyzvědačstvím státních, vládních či úředních tajemství jsme se setkali už v předchozích ročnících: tvarovalo osudy ve filmech o divách (Však láska moje nezemře), vládlo Feuilladovým seriálům (Fantomas) nebo řídilo zápletku Keatonova Friga na mašině. Tentokrát však zaostříme právě na samu varietu špionážního žánru napříč zeměmi, poetikami a formáty. V Dánsku půjde o rodinné drama, v Německu o krimithriller, v Sovětském svazu o seriálové dobrodružství a v Československu a Americe o různá uchopení milostného melodramatu. 

Programmers:

Radomír D. Kokeš, a film historian, analyst and assistant professor at Masaryk University who strives to understand cinema rather than assess it. Apart from his three-decade romance with old, mostly silent movies, he has spent a long time researching narratives of TV series and modern Hollywood films. His work for Summer Film School and research of Czech silent films take him back to his roots.

Viktor Palák, living in the borderland between film and music. He produces a show on Radio Wave, KVIFF experimental section Imagina and regular series of concerts of various genres. He loves cinema of excess, empty narrations, queer pop and Baník Ostrava.

Programme sections