Čím dál populárnější sekce Východní přísliby letos na Filmovce oslaví čtvrté narozeniny a představí 12 snímků. Ať už za její oblibou stojí kulturní blízkost, společná minulost anebo čistá zvědavost, na své si přijde každý.  Filmy ze zemí někdejšího socialistického bloku uvede a divákům přiblíží dramaturgyně Kamila Dolotina.

„Za každým filmem si stojím, ale tohle je moje největší srdcovka. Doufám, že máte stejnou krevní skupinu,“ řekla v pátek plnému hledišti před začátkem filmu Únor. Lyrickým snímkem o sepětí člověka s přírodou se režisér Kamen Kalev vrací do dětství a zkoumá své kořeny. „Ve východním Bulharsku za den potkáte zhruba pětsetkrát víc ovcí než lidí. Je to krajina takové podmanivé surové krásy, jedinečné.“ dodala Dolotina.

Nejočekávanějším filmem sekce je filozofický Malmkrog od rumunského režiséra Cristiho Puia. Dalším zajímavým objevem jsou počiny gruzínské kinematografie, například debut Počátek. Fenoménem novodobého ruského filmu pak je jakutská tvorba. Kreativita a činorodost této sibiřské republiky diváky zaručeně zaujme – snímek Strašidlo loni posbíral několik filmových cen v Rusku a letos se představí i českému publiku.

Andrej Končalovský se pak snaží ukázat, proč mají Rusové tendenci podléhat ideologiím. Viktor Kosakovský a jeho Gunda zase přiblíží obraz života hospodářských zvířat, v některých rysech prý diváci poznají sami sebe. Na loňském Berlinale film prezentovali jako zážitek, po němž konzumaci masa přehodnotí i ten největší masožrout.

Program také zpestří návštěva dvou hostů. Film Oroslan představí slovinský režisér Matjaž Ivanišin a producent Miha Černěc. Dále se můžete těšit třeba na svědky Jehovovy, komedii o pornu Hlouběji!, postavu oddané stalinistky Ljudy a mnoho dalšího.

A pokud vás východní kinematografie zaujme, od podzimu se budou jednou měsíčně promítat vybrané filmy v pražském kině Edison. Mimopražští záznamy besed, které budou filmy provázet, najdou na VOD platformě stránek Edisononline.cz. Avizované jsou například tři snímky, které soutěžily ve dvou hlavních kategoriích na festivalu v Cannes.

text: Žaneta Levíčková, ČTK

foto: Anna-Marie Křížová, ČTK