Alkoholický doktor Sanada, zraněný člen jakuzy, chudinská čtvrť na tokijském předměstí, poválečné Japonsko. Takové je základní rozvržení snímku Opilý Anděl (1948), který v pátek na Filmovce otevřel retrospektivu věnovanou japonské režisérské legendě Akirovi Kurosawovi. Dále se v této sekci můžete těšit například na snímky jako Rašómon, Sedm samurajů, Žít nebo Krvavý trůn.

„Když Akira Kurosawa tento film v roce 1948 natáčel, nebyl ještě vůbec známým autorem. I přesto je ale pro něj velmi typický,“ řekl před projekcí dramaturg Luboš Ptáček. Zajímavostí je, že stejně jako pro jednoho z hlavních hrdinů Opilého Anděla byl i pro Kurosawu podle Ptáčka alkohol jedním z démonů.

Autor první české režisérovy  monografie připomněl také specifický Kurosawův styl, který hraničí až se surrealismem. „V jeho filmech se často objevuje téma dvojnictví, a divák se tak lehce může ztratit v tom, kdo je dobrý a kdo špatný. Zároveň ve svých filmech hojně využíval motiv vztahu učitele a žáka,“ dodal.

Sekce Retrospektiva, kterou Ptáček připravoval a která se se věnuje dílu významného japonského režiséra, nabízí velký rozptyl jeho tvorby, od historických samurajských filmů z 50. a 60. let až po tvorbu se soudobou tematikou. Pro Kurosawovy filmy je příznačné téma existenciální krize. Nezapřou se ale ani jeho výtvarné sklony (původně chtěl být malířem). Ve svých snímcích také čerpá z tradice japonského divadla. Zároveň ho ale kritici označovali za „nejzápadnějšího“ japonského režiséra – často používal experimenty z avantgardního filmu, západního i japonského umění.

Jeho tvorba ovlivnila velké množství světových režisérů a podobnou náladu, jaká je v Kurosawových snímcích, můžeme nalézt i ve filmech Quentina Tarantina. A film Tři zločinci, který se na letošní Filmovce také objeví, byl podle Luboše Ptáčka zase v mnohém inspirací pro Hvězdné války.

Dramaturg svými úvody doprovodí i další projekce Kurosawových snímků. A pro zájemce o ještě hlubší ponor do umělcovy tvorby přichystal v Hradišti dvě přednášky.

text: Alena Harciníková, ČTK

foto: Petr Mlch, ČTK