47. Letní filmová škola se otevírá virtuální realitě a představuje Galaxii imaginace.

„VR program se vydává svěží cestou, která je od každodenních online callů na světelné míle vzdálená. Letošní výběr zavede do vesmírných dálav – realistických i zcela surreálných. Otevřou se světy kosmických tajemných hub, výtvarně jímavé a dadaisticky hravé výlety na Měsíc a vrátíme se také ke Kubrickově Vesmírné odysee,” říká dramaturg sekce Ondřej Moravec.

Minulý rok jsme sekci VR kvůli zkrácení Filmovky museli vynechat. Jak velký pokrok od té doby nastal?
Loňský výpadek byl na místě, už proto, že i trh s VR filmy se poměrně zastavil a zbrzdil. Filmaři čekají s vypuštěním svých filmů, až pandemie ustane. Pro VR filmy je zásadní, aby se prezentovaly fyzicky na festivalech, protože většina lidí ještě doma vlastní headsety nemá, a tak festivaly těží z toho, že si člověk vyzkouší na akci něco nového a jedinečného. Samozřejmě ale v samotné VR komunitě došlo k velkému posunu. Zatímco běžní smrtelníci si organizovali klasické online videohovory, fanoušci VR se setkávali ve virtuálních místnostech v podobě zvířecích a jiných humanoidních avatarů a sdíleli svoje strasti i pracovní věci. Zajímavou službou, která v ČR vznikla, je Brejlando od Brainz Immersive. Přivezou vám vydezinfikovaný headset s nahraným unikátním divadelním představením od předních českých souborů až domů. To je velká pecka, ve které je i budoucnost VR distribuce do budoucna obecně. Několik z divadelních představení tohoto projektu budou moci vidět i letošní návštěvníci Filmovky.

Zaregistruju se na vybraný čas, nasadím si speciální brýle, vstoupím do virtuální reality. Mění se něco tentokrát v tom, jak projekce na Filmovce budou probíhat?
Přesně tak. Diváci si budou moci vybrat ze dvou pásem 360° filmů, které nejsou tolik interaktivní (jsou „pouze” natočeny v 360° formátu) a poté z výběru interaktivních VR projektů, kde divák používá i ovladače a může ovlivňovat více směřování děje. Tyhle interaktivní projekty jsou obecně více na vzestupu a pro většinu diváků jsou atraktivnější, protože jsou imerzivnější, víc diváka vtáhnou. Program poběží přes celý den a vybrané večery budou věnovány právě divadelním představením od Brejlanda.

Vybrané filmy jsou krátkometrážní, se stopáží mezi pěti až dvaceti minutami. Proč se nenatáčí i celovečerní formáty?
Za tu zhruba sedmiletou zkušenost, kdy je VR na vzestupu, se tenhle formát krátkých filmů osvědčil. Myslím si, že VR není vhodná platforma pro celovečerní formáty. Je příliš intenzivní. Kdybyste byli ve VR třeba 90 minut nebo dvě hodiny bez pauzy, bude vás hodně bolet hlava a bude vám i blbě od žaludku, bude se vám motat hlavat atd. Když jezdím do Benátek, kde nakoukávám několik projektů v kuse, bývá mi špatně, a to jsem na VR už hodně zvyklý. To medium prostě ještě není nastavené na delší formáty. Proto s tím docela bojuje i herní průmysl – některé hry trvají i čtyři hodiny herního času, na jeden zátah je nezahrajete. Proto to děláme i na Filmovce tak, že pásmo krátkých filmů nepřesahuje 30–35 minut, což je ověřená doba, ve které člověk plus minus bez problémů ve VR prostředí vydrží. 

Sekci doplňují dvě přednášky. Projekce První krok ze Země na Měsíc doplní online přednáška o vzniku filmu, která přiblíží, jak filmový tým spolupracoval s NASA, jak skládal historický a inscenovaný materiál.
Letošním hlavním tématem sekce VR je vesmír. Je to populární téma, které vychází z předpokladu, že VR fanoušci bývají nadšenci do technologií a na poli filmu je baví sci-fi, proto se ve své tvorbě vícero VR studií vydává na tohle pole. Kromě toho, že vznikají různé animované projekty, začalo se s VR technikou natáčet i přímo ve vesmíru a přijde mi zajímavé se podívat na to, co lze v tomhle prostředí podnikat a jak to navíc vhodně doplňovat CGI a VFX efekty. S 360° VR kamerami je hodně specifická práce a když plujete ve stavu beztíže, musí to být ještě výzva na druhou, proto jsme se rozhodli letos udělat takovou virtuální masterclass k filmu První krok ze Země na Měsíc, který přesně tyto otázky řešil. Režisérka Maria Courtialová se s námi podělí o detaily a ukáže i zákulisí natáčení filmu.

Vy sám v současnosti připravujete první český animovaný VR film. Jedním z témat přednášky o výrobě takového filmu je, jak vyprávět pro médium virtuální reality. V čem se scénáře pro VR odlišují od vyprávění běžného filmu?
Společně se spoluscenáristkou Alicí Krajčírovou jsme tohle hodně řešili. Samozřejmě je několik cest, jak se psaní scénáře ve VR dělá. Alice třeba přišla se zajímavou metodou psaní scénáře „do kruhu”, který kopíruje 360° logiku, ale tenhle způsob jsme nakonec nezvolili. Jednou z častých technik je to, že vyprávění staví na voiceoveru. Zní to jako takový starší přežitý filmový způsob filmové narace, ale ve VR funguje velmi dobře. Velká část vaší mozkové kapacity je totiž zaměstnána všeobjímajícím obrazem, auditivní narativní složku můžete vnímat jen omezeně. Proto je střídmá podoba voiceoveru nejpřirozenější pro celkové uchopení narativu (ale nesmíte zase mluvit moc, protože pak už zase mozek nestíhá vše vyhodnocovat). Není to ale samozřejmě jediný způsob. Dále je specifické, že musíte scénář psát více jako hru – řešíte, co se děje, když se divák dívá tam či onam. Máte rozvrstvené složky mikropříběhů. Ve scénáři řešíte také interaktivitu, tedy něco, co běžný filmový scénář nezná. Je toho zkrátka hodně, ale věřím, že se nám to v Tmání zatím daří dobře uchopit a že se v tom všem diváci lehce zorientují. 

Je ve světě VR dílo, formát či způsob, který byste na Filmovce chtěl představit, ale z nějakého důvodu je to nemožné či těžko realizovatelné?
Bylo by super představit velké projekty, které jsou postavené na exhibičním formátu, který připomíná interaktivní divadlo – jako slavné Carne y Arena od  Alejandra Gonzála Iñárrita. Takové projekty jsou ovšem neskutečně drahé a festivaly na ně většinou nemají prostředky, proto směřují více do galerií. Letos mě třeba mrzí, že jsme nezískali projekt To The Moon od Laurie Anderson – surreálně-hudební projekt o tom, jak se vydáváte na cestu po Měsíci, ruce vám rostou do několika metrové délky, lítáte, prožíváte různé vize. Je to úžasný projekt, ale byl zcela mimo naše cenové možnosti. Věřím, že se nám jej jednou třeba divákům Filmovky podaří ukázat.

🍦Ptal se Libor Galia.

Více:
Brave New VR World


47. Letní filmová škola Uherské Hradiště naslouchá filmu 💚 Na Filmovce vás vyhlížíme 06.08.–12.08.2021.